En heeft u ze al gezien? De gloednieuwe verkeersborden die Nederland sinds 1 juli 2017 rijker is? Het zijn er in totaal veertien stuks. Hieronder een overzicht met de nieuwe gebodsborden.
Nieuwe blauwe verkeersborden
De invoering van de veertien blauwe verkeersborden stond in eerste instant gepland op 1 januari 2015, maar werd telkens uitgesteld. Inmiddels zijn de nieuwe verkeersborden, allemaal gebodsborden, ingevoerd. Met de invoering van de veertien nieuwe verkeersborden, wordt het ‘Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990’ officieel gewijzigd, aldus de Staatscourant. Het doel van de nieuwe gebodsborden is om voor meer duidelijkheid in het verkeer te zorgen.
Dit zijn de nieuwe blauwe verkeersborden:
Betekenis nieuwe blauwe verkeersborden
De borden F11 en F12 zijn bedoeld voor motorvoertuigen die niet harder rijden dan 25 kilometer per uur. Wanneer F11 langs de weg staat moeten deze voertuigen (zoals tractors) verplicht een passeerstrook gebruiken zodat ze ingehaald kunnen worden. Wanneer u bord F12 ziet zijn de voertuigen niet langer verplicht om op een passeerstrook te rijden.
De borden F13 t/m F22 geven rijbanen aan voor bussen, trams en vrachtauto’s. Deze rijbanen zijn uitsluitend voor de voertuigen die staan afgebeeld, tenzij andere bestuurders een ontheffing hebben, zoals taxi’s. Ander verkeer mag dus niet op deze rijbanen rijden.
Ten slotte gaan de borden L20 en L21 over de uitwijkplaatsen van auto’s. Deze verkeersborden geven dus aan aan welke kant van de weg de uitwijkplaatsen zijn. Dit kan nodig zijn wanneer er een tegenligger op een smalle weg aankomt. Er kan dan worden uitgeweken naar de uitwijkplaats.