Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft onlangs een online opfriscursus voor bestuurders van scootmobielen gelanceerd. U kunt met de cursus uw verkeerskennis ophalen.
Online verkeerstest scootmobielbestuurders
De reeds bestaande VVN Opfriscursus is nu uitgebreid met een module specifiek voor scootmobielgebruikers. Deze online verkeerscursus is bedoeld voor degenen die de verkeersregels voor het gebruik van een scootmobiel willen bijspijkeren. Volgens Felix Cohen, directeur VVN, is het enorm wennen als er voor het eerst met een scootmobiel aan het verkeer wordt deelgenomen. Want, een scootmobielbestuurder heeft telkens weer een andere verkeersrol. Die mag immers zowel op het voetpad als ook op de rijbaan rijden op voorwaarde dat de geldende verkeersregels worden opgevolgd. Scootmobielgebruikers zijn daar vaak onvoldoende op voorbereid, aldus Cohen op de VVN-website .
Verdubbeling aantal ongevallen met scootmobiel
De afgelopen 5 jaar is het aantal scootmobielgebruikers dat overlijdt na een verkeersongeval verdubbeld. In 2015 kwamen 41 scootmobilisten om door een verkeersongeval, dat zijn er 22 meer dan in 2010. Driekwart van de ongevallen met scootmobielen betreft eenzijdige ongevallen en bij ongeveer 70% van de ongevallen gaat het om een val van of met de scootmobiel.
Hogere leeftijd scootmobielbestuurders
Voorts blijkt dat vooral op hogere leeftijd het eigen rijgedrag vaak de oorzaak is van het ongeval, bijvoorbeeld door te snelle stuurbewegingen. In 27% van de gerapporteerde gevallen blijkt dat het ongeval (mede) is veroorzaakt door een bedieningsfout, bijvoorbeeld gas geven terwijl ze willen remmen.
Lees ook: Staatsecretaris van Rijn (VWS) beantwoordt Kamervragen over de problemen rond onveilige scootmobielen. 20% van de ongelukken ontstaat door kantelende scootmobielen.
Verantwoordelijkheid
VVN roept vervolgens overheden en leveranciers op om ook hun verantwoordelijkheid te nemen. Het schijnt dat bij het verstrekken van een scootmobiel er vaak nauwelijks uitleg wordt gegeven over hoe mensen zich veilig door het verkeer bewegen. Om dat te veranderen is het noodzakelijk dat de leveranciers en gemeenten, die direct in contact staan met nieuwe scootmobielgebruikers, daar meer op gaan investeren. Cohen verklaart op de VVN-website: “Er zijn leveranciers en gemeenten die net als wij vinden dat je mensen niet zomaar op pad kunnen sturen met een scootmobiel. Wij zien daarom graag dat iederéén die een scootmobiel krijgt, een basistraining volgt.” De VVN staat hierin niet alleen. Zo pleitte onlangs de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen voor een periodieke rijvaardigheidstest van scootmobilisten.
Lees ook: Scootmobielcursussen? Verkeerslessen bereiken 60-plusser amper. Dit blijkt uit een studie van Rijkswaterstaat naar de verkeersveiligheid van ouderen in het verkeer.
Doe de online opfriscursus voor scootmobilisten
De online verkeerstest voor scootmobielrijders vindt u via VVN Opfriscursus. Het biedt u als bestuurder van een scootmobiel de optie om online te oefenen met de verkeersregels die voor u gelden. De online test is een aanvulling op de praktijktraining die Veilig Verkeer Nederland op diverse plaatsen in het land aanbiedt.
En… moet u met uw scootmobiel nu op het voetpad, fietspad of mag u op de rijbaan rijden? In de online opfriscursus voor scootmobielbestuurders komt dit aan de orde.
Fotocredit: www.vvn.nl