Het aantal dodelijke ongelukken met een scootmobiel daalde in 2016 licht. Echter het totale aantal verkeersdoden is gestegen naar 629, acht meer dan in 2015. Dit blijkt uit recente CBS-cijfers.
2016 minder scootmobielrijders verongelukt
In 2016 zijn volgens de nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 38 bestuurders van een scootmobiel omgekomen in het verkeer. Dit is drie minder dan vorig jaar. In 2015 verongelukten in totaal 41 scootmobielrijders.
Verder kwamen vorig jaar 231 inzittenden van een personenauto om het leven, 189 fietsers, 51 voetgangers, 45 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers, 23 mensen in bestelauto’s, zes mensen in een vrachtwagen en drie mensen in een brommobiel. Uit de CBS-cijfers valt ook op dat de meeste verkeersslachtoffers vallen onder de jongere en de oudste verkeersdeelnemers.
Meer 80-plussers verkeersslachtoffer
Vooral onder de scootmobilisten van 80 jaar en ouder was het percentage dat in 2016 verongelukte het grootst. In die leeftijdscategorie overleden namelijk 23 scootmobielrijders in het verkeer. In de leeftijdsgroep 70 tot 80 jaar kwamen 6 scootmobielrijders om het leven en de overige 9 verongelukte scootmobilisten waren tussen de 40 en 70 jaar.
In de jaren voor 2015 was het aantal dodelijke ongelukken met een scootmobiel nog ietsje lager. Zo kwamen in 2014 in totaal 27 scootmobielrijders in het verkeer om het leven en telde 2013 in totaal 32 scootmobilisten die bij een verkeersongeluk omkwamen. Evenals in 2015 en 2016 verongelukten er zowel in 2013 als 2014 meer 80-plussers die een scootmobiel bestuurden. Beide jaren bedroeg het aantal 19 ouderen.
Ouderen fysiek kwetsbaarder
Dat verhoudingsgewijs meer 80-plussers op een scootmobiel omkomen in het verkeer kan enerzijds komen doordat deze groep ouderen steeds groter (de bekende vergrijzing) en ook mobieler wordt. Zo groeit de populariteit van de scootmobiel. Zeker onder oudere senioren. Dat is niet zo verwonderlijk.
Een scootmobiel is een fijn vervoermiddel voor senioren om mobiel en zelfstandig te blijven. Zeker wanneer de gezondheidsklachten toenemen bij het klimmen der jaren. Van slecht ter been zijn en andere gezondheidsaandoeningen die de mobiliteit verminderen. Echter dit betekent dus ook een grotere verkeersdeelname van ouderen aan het verkeer.
En hoewel ouderen veel verkeerservaring hebben, veilig rijden en an sich minder ongelukken veroorzaken, zijn zij fysiek wel veel kwetsbaarder en lopen zodoende een hoger overlijdensrisico in het verkeer.
Verhogen verkeersveiligheid ouderen
Vanwege de toename van het totale aantal verkeersslachtoffers in de afgelopen twee jaar dringen verschillende partijen erop aan om van verkeersveiligheid een hoge prioriteit te maken. Onlangs hebben 32 organisaties, waaronder de ANWB en Veilig Verkeer Nederland (VVN), een manifest met aanbevelingen gedaan aan het toekomstige kabinet en de Tweede Kamer.
Fotocredits: By Ramon Versteeg (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons